Monday, 13 October 2014

Pengusaha Jepang vs Aqua

Rencana ini membincangkan tentang usahawan yang berusaha untuk mengembangkan produk mereka.
Pada mulanya, perniagaan Aqua dikenali sebagai “Puritas”, dan kemudian ditukar nama kepada “Aqua” kerana sukar untuk disebut. Pengarah Aqua telah menghantar rakan-rakan ke Pangkor untuk belajar tentang cara membuat produk mereka kerana pada masa itu Jepun tidak mempunyai kemudahan tersebut. Setelah menyiapkan produk itu, mereka mengalami masalah untuk menyampaikan produk kepada pelanggan. Jualannya tidak mantap. Selepas tiga tahun, semua ahli lembaga membuat mesyuarat dan mengambil keputusan untuk meningkatkan harga sebanyak 30%. Langkah itu telah membuahkan hasil kepada mereka. Maka, pekerja - pekerja yang sudah bersara, dan juga pesaing kepada Aqua juga telah mengucapkan tahniah kepada perniagaan Aqua untuk menyambut ulang tahun yang ke 40.
Video kejayaan pengusaha Jepun pula menjelaskan proses pembangunan produk yang baru kepada pasaran, iaitu “Pocari Sweat”. Idea ini dihasilkan daripada seorang penyelidik di organisasi itu yang pergi ke Mexico. Di sana mempunyai masalah air bersih. Maka, dia dan penolongnya membuat banyak kajian untuk menghasilkan air berkhasiat ini supaya ia merasa enak apabila diminum pada cuaca panas. Hal ini kerana  seseorang individu yang  berada dibawah  panas akan kehilangan air dalam badan. Maka, air ini akan memberi tenaga. Pada tahap awal, produk ini mendapat sambutan yang teruk daripada pelanggan.

Strategi perniagaan
Kedua-dua perniagaan ini menggunakan dua strategi perniagaan yang berbeza. Perniagaan Aqua meningkatkan harga produk mereka untuk menarik tumpuan pelanggan. Pelanggan menganggap produk tersebut laris apabila harga meningakat. Pada masa yang sama, ia juga memberi pulangan yang lebih kepada perniagaan kerana walaupun jumlah yang dijual adalah kecil tetapi harganya tinggi.
Strategi kedua adalah mengedarkan produk dalam kuantiti yang besar di merata-rata tempat supaya mendapat sambutan yang baik. Pihak  pemasaran dalam organisasi menjual produk mereka secara langsung kepada pelanggan beberapa tempat seperti gim, padang, pusat sukan, dan sebagainya. Walaubagaimanapun,ia tidak memberi kesan yang besar malah merugikan perniagaan tersebut. Tetapi, apabila tibanya, musim panas, permintaan untuk air itu meningkat secara drastik dan jualan juga meningkat sama dengan untung perniagaan itu.
Kesimpulan

            Secara kesimpulannya, dua strategi perniagaan adalah berbeza walaupun dua produk adalah jenis yang sama iaitu minuman. Produk Aqua adalah produk yang memang ada dalam pasaran manakala, minuman Pocari Sweat adalah produk yang memang baru kepada pasaran. Maka, kedua-dua perniagaan harus menggunakan strategi yang sesuai untuk menjual dan memasarkan produk mereka.

No comments:

Post a Comment